مقدمة
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله الذي علم بالقلم علم الإنسان ما لم يعلم، الحمد لله الذي مَنَّ علينا بأن علم أبنائنا و رزقهم الفهم و الحفظ و التأويل ،و أشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له ، وأشهد أن سيدنا محمد عبده و رسوله أدى الرسالة و بلغ الأمانة و نصح الأمة و كشف الله به الغمة و تركنا على المحاجة البيضاء ليلها كنهارها لا يزيغ عنها إلا هالك أو ضال...
ثم أما بعد
فأيها الأحباب والكرام في كل مكان اليوم - بإذن الله عز وجل - سوف نتكلم عن درس مهم جدًا وهو ختمة التلاوة ، تكلمنا في الحلقات الماضية عن كيفية تدريس الحروف والحركات والمدود والتنوين والسكون والتشديد وقلنا أن نبدأ في أحكام التجويد في تدريس كتاب أحكام التجويد من خلال كتاب فتوحات الرحمن و عند التشديد و بعد الانتهاء منه نبدأ في ختمة التلاوة حيث نعرض كيفية تدريب الطفل على ختمة التلاوة وكيف نبدأ بختمة التلاوة. هذا ؛ و بالله ومن الله التوفيق
ختمة التلاوة 2
ختمة التلاوة 2
ما هي ختمة التلاوة؟ كيف ندرب الطفل على ختمة
التلاوة؟ وكيف نبدأ بختمة التلاوة؟
أولا :- يوجد أربعة أمور مهمة جدًا جدًا جدًا لكل معلمة
عند البدء في ختمة التلاوة لابد أن تراعيها، فما هم؟
1) الأمر الأول:- هو كيف يفتح الطفل المصحف؟! وكيف يتعامل
مع المصحف؟ هذا الأمر من الاساسيات المهمة جدًا في بداية ختمة التلاوة.
2) الأمر الثاني:- كيف يضع
اصبعه على الكلمة ويتابع مع زملائه؟
3) الأمر الثالث:- كيف يسمع المعلمة؟
وهو إذا أرادت المعلمة
أن توجه طفل لابد أن توجه كل الأطفال.
4) الأمر الرابع:- من أين تبدأ
ختمة التلاوة ؟ تبدأ
غالبا من بداية الجزء الثاني من (سورة المرسلات) لماذا؟ لأن الطفل في هذه المرحلة
ربما يكون قد حفظ أو انتهى من (جزء عمَّ) حفظ أو حفظ قدر معين من (جزء عمَّ)
فالحفظ يبقى لازم يبدأ إذا بدأ الطفل في ختمة التلاوة سيبدأ بعيد عن حفظه طب نفترض
أن الأولاد حافظين مثلًا لحد (سورة الجن) أو (سورة القلم) أو (سورة القيامة) نبدأ الختمة
من (سورة التحريم) خلاص يبقى نبدأ الختمة من (سورة التحريم) المهم أننا نبدأ الختمة
بعيد عن حفظهم،
طب كيف تسير حصة الختمة؟
حصة ختمة التلاوة تكون مدتها تقريبًا
ساعة يوميًا بعد الانتهاء من قراءة الجمل وانتبهوا وكل المعلمات تأخذ بالها من هذه
النقطة يا جماعة - الله يبارك فيكم – أن التعامل مع الكتاب غير التعامل مع المصحف،
قراءة الكلمات لأن كثير من المعلمات يبدأ في ختمة التلاوة وتلاقي قراءة الأطفال مكسرة
أو تلاقي قراءة الأطفال فيها تعتعة، فتحس بانهيار نفسي أن الولد كده يعني كل القراءة
ده يقرأ جمل ويقرأ كلمات ومش عارف يقرأ في المصحف لا لازم نبقى عارفين أن البداية
في قراءة المصحف لها هيبة لها رهبة لها أسلوب يحتاج إلى كثير من التدريب فنبدأ ختمة
التلاوة ازاي مع الأولاد؟ من (سورة المرسلات)، تعالوا نشوف.
1)
أول حاجة لازم لازم المعلمة تكتب على الأقل ثلاثة سطور يوميا هي ستبدأ الختمة بنصف وجه ستبدأ الختمة عندي
بنصف وجه يوميًا ، نصف صفحة كل يوم، النصف وجه ده ستكتب منه ثلاث سطور على الأقل
كل يوم أو ثلاث سطور على الأكثر كل يوم على السبورة، يمشوا ازاي؟ لازم الثلاث سطور
يمشوا بما يتناسب مع مستوى الطالب الأقل أو الطفل الأقل كي تنهض بالأولاد في ختمة
التلاوة وتعرف أن بعد فترة شهر أو اثنين أو ثلاثة ستبدأ تستقيم قراءة الأولاد.
فلما نيجي نكتب مثلا نبدأ في (سورة
المرسلات) ستبدأ المعلمة بهذا الشكل ، يلا يا أولاد الحرف ده( وَ )كده اسمه ايه ها
و طب همزه الوصل دي هتنطق لا همزة وصل تسقط وصلا لام قمرية مظهرة تبقى والل يبقى
هي بتعالج المشكلة دي لام قمرية مظهرة والل طيب مو راء سكون تبقى ايه مر ها والمرسى
تبقى ايه يا أولاد والمرسى لا تي ها والمرسلات والمرسلات جميل طيب عو راء سكون يا
ود تبقى ايه ها عر طيب فاء تنوين بالفتح اذا وقفنا عليها نقول ايه عرفا طب عند
الوقف نقول نقول فا فتحه ألف مد عوض حركتان عند الوقف تبقى عرفا ها والمرسلات عرفا
كمان مره يا أولاد ها والمرسلات عرفا جميل طب الحرف ده كده يا أولاد اسمه ايه فا
جه بعده همزة وصل هل تنطق همزة الوصل لا يبقى طيب جه بعدها لام قمرية مظهرة نخرج
من الفاء على اللام القمرية مظهرة تبقى ايه ها فل ممتاز فلعا فعا ها ص فالعاصفات
ها ف طبعا ماشيه خطوه خطوه يا جماعه فالعاصفات فالعاصفات ع صاد سكون تبقى ايه عص
طيب فاء تنوين بالفتح ف نقف عليها فا تبقى عصفا طب كيف نتهجى الفاء عند الوقف فا
فتحه ألف مد عوض حركتان عند الوقف عصفا فالعاصفات عصفا يلا يا أولاد مره أخرى من الأول
ها والمرسلات عرفا فالعاصفات عصفا ممتاز احنا قلنا الحرف ده كده يا أولاد اسمه ايه
و لما بيجي بعده همزه الوصل بتنطق لا ليه عشان بعدها قبلها و يبقى نقول طب جه
بعدها اللام واللام جي بعدها نون مشدده اللام دي لام شمسية ولا لام قمرية لام شمسية
ممتاز لأنها ماعليهاش حاجة وبعدها حرف مشدد يبقى لام شمسية مدغمة في النون المفتوحة
بغنة حركتين نطلع من الواو على النون مباشرة يلا يا أولاد ها وال والن ألف مد طبيعي
حركتين تبقى ايه والنا ها شي والناشرات و الناشرات والناشرات نا شين سكون يلا
نمسكها باللي قبلها بسرعة و تبقى ايه ها نش طب دين ايه رن نقف عليها تبقى ايه نشر
نهجها نقول را فتحة ألف مد عوض حركتان عند ده الوقف نشر يلا نقول يا أولاد ها والناشرات
والناشرات نشرا والناشرات نشرا نجيب من الأول كده ها يلا بسرعة هنطلع من الواو على
اللام والمرسلات عرفا فالعاصفات عصفا والناشرات نشرا لاحظوا هنركز على جزئية الفاء
الفاء واسقاط همزة الوصل همزة الوصل دي يا ود تنطق لا نطلع من اللام القمرية مظهرة
تبقى ايه نطلع من الفا على اللام على طول تبقى فلــــ فلـــــ طب ديين ايه فا تبقى
فالفري فالفارق ت فالفارق ف ر سكون تبقى فر قاف تنوين بالفتح تبقى ايه فرقا طب نقف
عليها فرقا كيف هجاه قاف فتحة اف مد عوض حركتان عند الوقف فرقا طيب يلا ها فالفارقات
فرقا يلا نقول من الأول يا أولاد ها والمرسلات عرفا فالعاصفات عصفا والناشرات نشرا
فالفارقات فرقا طيب ادي الفاء جه بعدها همزة الوصل تنطق لا طب بعدها لام قمرية مظهرة
تبقى ايه فلمو تبقى فالمو لام سكون تبقى فال الملقي فالملقيات ها فالملقيات تايب يأولاد
تاني من الفاء على اللام مباشره تبقى ايه فالملقيات فالملقيات ذ كاف سكون تبقى ذك
طب راء تنوين بالفتح تبقى ايه نقف عليها ذكرى يبقى كيف نتهجى راء فتحة ألف مد عوض
حركتان عند الوقف ذكرى فالملقيات ذكرى تاني يا أولاد فالملقيات ذكرى ممتازين عُ ذال
سكون تبقى ايه عذ طب ادي تنوين بالفتح جي بعده حرف الهمزة تنوين جي بعده حرف الهمزة
بحكم التنوين اظهار يبقى راء تنوين بالفتح مظهر مظهر قبل الهمزة المفتوحة عذر ا
واو سكون أو عذر أو نو ذال سكون تبقى ايه نذ راء تنوين بالفتح ايه رن نقف عليها
نذرا عذر او نذرا تاني يا أولاد مع بعض
كده ها والمرسلات عرفا فالعاصفات عصفا ما تنسوش الغنة يلا ها وال و الناشرات نشرا فالفارقات
فرقا فالملقيات ذكرى عذرا أو نذرا طيب
ممتاز يا أولاد ها دي كده ايه اي طب نون شده وفتحه بغنه حركتين تبقى ان ان ما الف
مط حركتين تبقى انما تو توع تو توعدون توعدون توعدون انما توعدون لواقِـ لواقع انما
توعدون لواقع.
كده كتبت المعلمة جزء من الآيات اللي
هتاخدها آية آية حرف حرف بدأت تدي مقاطع لاحظوا هنا التركيز في الآيات على جزئيتين
ظاهرتين عندي أول حاجة اسقاط همزة الوصل في أول
وبعدين فل وبعدين ون فلف فالم ا د من التركيز على اسقاط همزة الوصل مع التركيز على
الوقف على مد العوض فالآيات في (سورة المرسلات) فيها التركيز على هاتين
الجزئيتين.
تبدأ المعلمة تقرأ الآيات والأولاد يقرؤوا
وراها وبعدين الأولاد يبدأو ممكن تختار ولد أو اثنين أو ثلاثة يقرأ الآيات من على
السبورة ثم تبدأ في فتح المصحف
ممكن ينزل للأولاد في بداية الختمة
العشر هو الأجزاء الثلاثة أو ربع ياسين في الأول يفضل إلى أن ينتهي منه ثم يبدأ ينز
له الآية المصحف فتحة المصحف قعدة الأولاد مهمة جدًا جدًا جدًا قعدت الأولاد فتحة
المصحف اصابعهم على الكلمة وتبدأ تقرأ المعلمة نفس الآيات اللي هي خدتها على
السبورة يعني تبدأ الختمة بالآيات اللي احنا بنسميها كسَّرتها أو اشتغلت فيها على
السبورة نفس الآيات تبدأ تقرأها والأولاد حاطين صباعهم على الكلمة وتختار ولد
واثنين وثلاثة يبداوا يقراوا الآيات وهم حاطين صوابعهم على
ان شاء الله هنحط لكم فيديوهات على
القناه والأولاد وهي بتبدأ في ختمة التلاوة يبدأ طفل كل طفل يقرأ ايه ممكن في
البداية ايه والطفل اللي بعده ايه والطفل اللي بعده انتهينا من هذه الآيات السبعة
تبدأ المعلمة تكمل مع الأولاد على على أساس أن هي تكون ختمة التلاوة نصف وجه بس كل
يوم
اقصى شيء ممكن نبدأ بيه ختمة التلاوة نصف وجه
المعلمة يا جماعة مش بتقرأ والأولاد بيقرا وراها زي ما بعض المعلمات بتعمل ولا
بتنها تقرا وتاخد صفحة واتنين وثلاثة لا لازم تبدأ تشتغل بداية ختمة التلاوة
بالشكل ده لان عندي أولاد ضعيفة عندي أولاد عاوز اعالج مشاكل في القراءة عاوز
اعالج مشكله وصل الكلمة بالي بعدها مشكله استكمال الكلمة كل المشكلات اللي المعلمة
عاوزه تعالجها في ختمة التلاوة هتمشيها بهذا الشكل ده على السبورة تفتح المصحف
تقرا الآيات تقرأ الآيات دي من على السبورة الأولاد تبدأ تقرأ فيها ايه ايه ثم
انتهينا لحد عذرا او نذرا انما توعدون لواقع يبدأ الطفل اللي بعده يكمل فاذا
الجومه ويبدا يكمل الآية ورا ايه ورا ايه انتهينا من نصف الصفحة تبدأ المعلمة ممكن
تعيد الآيات مرة أخرى
يبقى يا جماعة الخير أقصى شيء في (جزء تبارك)
كله ممكن المعلمة تمشي (جزء تبارك) كله نصف وجه كل يوم خلاص
ولازم لازم لازم من كتابة بعض الآيات على السبورة
بتبدأ بيهم المعلمة ختمة التلاوة
خلاص (جزء تبارك) خدنا فييه نصف وجه نبدأ في جزء
(قد سمع) ممكن ناخد وجه طب الوجه ناخده ازاي نبدا الوجه بكتاب الثلاث سطور لو
بدانا في (التحريم) مثلا( يا ايها النبي لم تحرم ما احل الله لك تبتغي مرضاه
ازواجك) يبقى نكتب نكتب اقل شيء ثلاث سطور على السبورة نمشيهم حرف حرف أو مقاطع مقاطع
عشان نعالج وننهض بالأولاد المستوى ضعيف وبعد كده نبدأ نفتح لهم المصحف يقرأوا
السطور اللي كتبناها على السبورة هذه يبداوا
يقراو في المصحف وبعدين يكملوا كل طفل ايه او كل طفل سطر لحد ما نوصل لنهايه الوجه
انتهى الوجه وفي وقت من الحصه نعيد الوجه تاني من جديد نمشي جزء (قد سمع) وجه في
اليوم نمشي جزء (قد سمع) كله وجه في اليوم بعد ذلك ننتقل الى الجزء الرابع جزء (الذاريات)
ممكن بقى ده نمشي فيه وجهين مافيش مشكله بعد ذلك ممكن نمشي ثلاثة اوجه بعد كده
نبدا كل ولد من الاولاد يقراوا سطرين او ثلاث سطور واذا انتهينا كل الأولاد قراوا
ممكن نلاقي المعلمة خدت أربع أوجه وخمس أوجه طيب بعض الأولاد قار مكن تكون خدت
وجهين أو ثلاثة المهم يا جماعة الخير لازم ختمة التلاوة تبدأ ببعض الآيات على السبورة
المهمة جدًا في كيفية تعليم القراءة كيفية علاج المشاكل يعني انا هنا عاوز أقول له
أن همزة الوصل دي كده ما بتتنطق يا أولاد نطلع من الواء على اللام مباشرة طب عاوز
اراجع بعض بعض الابيات الموجودة عندي في التحفة هشوف الأحكام اللي قابلتني ايه
وبعدين اقول لهم طب اقول لهم بصوا يا ولاد همزة الوصل دي مش هتنطق يا ود طب جي
بعدها ايه ل اللام ديدي اسمها لام قمريه مظهره يبقى نطلع من الواء على اللام اللام
دي لام قمرية مظهرة الشاهد يا أولاد ها للام الحلان قبل
الاحرف أولاهما إظهارها فلتع في قبل أربع مع عشرة خذ علمه من ابغي حجك وخف عقيمه والمرسلات
عرف النطق الساكن باللي قبله الوقف على التنوين بالفتح فل همزة الوصل دي هتطق يا
أولاد لا هتطلع من الفاء على اللام مباشره فل طب ععا ألف مد تبقى ايه فالعاصفات عصفا
فالعاصفات طب ادي اللام الشمسية جت دي لام شمسية يا اد همزة الوصل دي هتتنطط لا
هنطلع من الوا على اللام اللام الشمسية مش هتتنطط ليه ليه دي ليه ليه دي لام شمسية
لان ماليهاش حاجة والحرف اللي بعدها ماله حرف مشدد يبقى نطلع من الوا على النون
مباشرة النون مشددة نقولها والنا والنا شِـ طب دين يا اد لام شمسية الشاهد ايه
ثانيهما ادغامها في اربعي وعشره ايضا ورمزها ورمزها فعي ط
ثم ص رحم تفس ضبان يا عم دع سوء ظن زر شريفا للكرم الابيات دي المفروض
محفوظة يا جماعة انا عشان ما حدش يقول انا ليه بقول بسرعة أصلا الأولاد حافظين الابيات
انا براجع براجع على الأبيات وبضبطه مع الأولاد سريعا والناشرات نشرا فل فل همزة
الوصل دي هتنطق يا أولاد لا يبقى نطلع من الفا على الايه على اللام اللام دي لام
قمرية ولا لام شمسية لام قمرية عشان يجي بعدها عليها سكون وجي بعدها حرف الايه
الفاء ف الفار فالفارقات فالفارقات فرقا طيب ف
لاحظوا أن أنا أطلع مع الأولاد باسقاط
همزة الوصل وابدأ من الحرف اللي قبله للحرف لي بعد همزة الوصل ده في حد ذاته نجاح
كبير في كيفية صير ختمة التلاوة يبقى
لازم ختمة التلاوة تمشي بمنهج بسيطة
جزئية جزئية اكتب قدر من السطور على السبورة اركز على الحكم اللي قابلني عذرا او
نذرا عذرا او نذرا واقول للأولاد ادي تنوين بالفتحة جي بده حرف الهمزة ولاد حكمة
ايه اظهار ايه هي حروف الإظهار همز هاء عين حاء غين خاء طب
ادي الهمزة اهي يا ود ج بعدها التنوين او ج قبلها التنوين يبقى ده حكمها الايه الإظهار
إظهار طب شاهد الإظهار ها شاطر مين يقول مين يقول فالأول
الإظهار قبل احرفي للحق ست رتبت فل تعرفي همز فهاء ثم عين حاء مهملتان ثم غين خاء
عذرا او نذرا انما النون دي يا ود ايه نون شده وفتحة بغنة حركتين نون شده وفتحة
بغنة حركتين تبقى ايه هاتوا الغنة هاتوا الغنة انما الشاهد وغن ميما ثم مع الأولاد مع الأولاد وهم بيقولوا ها وغنى ميما ثم
نونا شدي دا وسمي كلا حرف غنه بدا انما توعدون لواقع انما ما توعدون لواقع
لواقع دي يا ود عين تنوين بالضم نقف عليها نقول ايه لواقعه يبقى عين ساكنة عند الوقف
عين ساكنة عند الوقف انما توعدون لواقع
ثم تبدا المعلمة في فتح المصحف الأمور
دي مهمه جدًا يا جماعة ازاي يفتح الطفل المصحف ازاي يحط صبع على الكلمة مهم جدًا
ازاي يمشي ازاي المعلمة لما تلاقي طفل بيغلط وترده يكون رد له لكل الأولاد ليه لان
اللي هيغلط فيه الولد ده هيغلط فيه ده ويغلط فيه ده من الأخطاء التي يقع فيها بعض
المعلمين أو بعض المعلمات أن تجيب الطفل جنبه وتقعد تقراه أو هو يقرأ وتقعد تصحح
له ده صححت للطفل ولم تصحح لباقي الأولاد احنا عاوزين المعلمة كيف تضبط المعلمة
الفصل؟ جلسة الأولاد؟ فتحة المصحف؟ أصبعهم على الكلمة؟ ودانهم مع المعلمة؟ ودانهم
مع التعديلات اللي بتقوليها؟ صحب بحيث أن لو الطفل غلط يبقى الغلط ده انت كمعلمة
موقنة أن كل الأولاد هتقع فيه يبقى تصحيح لكل الأولاد ويوم بعد يوم بعد يوم بعد
يوم تبدأ الأخطاء تقل الى أن يصل ابناؤنا إلى القراءة السليمة نبدأ الختمة بنصف
وجه في (جزء تبارك) ممكن نبدأ جزء (قد سمع) بوجه كامل ثم بعد ذلك ننطلق لوجهين أو
أكثر أو حسب مستوى الأولاد ننطلق في ختمة التلاوة إلى أن نصل إلى ختام سورة البقرة.
دي فكرة سريعة عن كيفية سير ختمة التلاوة
وطبعا واحنا ماشيين في ختمة التلاوة كل الأحكام التجويد اللي بتقابلنا هتبقى بين أمرين
أما أن هي أحكام أخذناها فنراحعها وأما أن هي أحكام لسه هناخدها ف بنحضر لها ونقولها مع المعلمة.
سيروا على بركة الله ختمة التلاوة كل معلمة معها
أولاد تقرأ جمل بدأت في قراءة الجمل تقرأ جمل بالتشديد أقول لها ابداي في ختمة
التلاوة خلصت كتاب (فتح الرحمن) أو (كتاب نور البيان) أقول لها ابداي في ختمة
التلاوة طب ده ختمة التلاوة صعبة طب ده الأولاد لما بيجم يقراوا الشيخ ما بيقرا زي
ما انتم زي ما هم قراءة صعبة مع أنهم بيقروا في الجمل في الكتاب أسهل أو الجمل
اللي على السبورة أسهل؟؟!!!
المصحف له هيبته وله رهبته وضبط المصحف وكلمات المصحف
ويا ريت نعلم الأولاد يقفوا على كل لا كل علامات الوقف صلي وقلي والجيم يقفوا على
كل العلامات بتاعة الوقف الموجودة في المصحف عندنا.
كده نبدأ ننطلق في ختمة التلاوة سيروا على بركة الله
أحسن الله إلينا وإليكم الى أن ينتهي ابناؤنا من ختمة التلاوة كاملا
ننطلق بعد ذلك الى أمر غاية في الأهمية
وده هيبقى معاد درسنا اللي جاي إن شاء الله كيف نبدأ مع ابنائنا في ختمة الحفظ؟
ازاي بعد ما الأولاد قراؤو القران هنحاول نحط
لكم بعض الفيديوهات لبداية الختمة - إن شاء الله
- ثم كيف يبدا ابناؤنا إذا تعلموا قراءة القرآن في ختمة الحفظ الى إن نلتقي
معكم - بإذن الله عز وجل – في الدرس القادم مع كيف نسير في ختمة الحفظ مع ابنائنا.
استودعكم الله الذي لا تضيع ودائعه .......
بارك الله فيكم ... وأحسن الله إليكم ...
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته ...